RSS
 

Religa

 

Film „Bogowie” podbił serca jury i publiczności. Zgarnął najważniejsze nagrody Festiwalu Filmowego w Gdyni

Katarzyna Fryc, Paweł Wojciechowski, 20.09.2014
„Bogowie” (Fot. mat. prasowe)
Zgodnie z oczekiwaniami publiczności główną nagrodę Złote Lwy na Festiwalu Filmowym w Gdyni zdobył film „Bogowie” w reżyserii Łukasza Palkowskiego.
Film w reżyserii Łukasza Palkowskiego zdobył najbardziej prestiżową nagrodę filmową w Polsce – Złote Lwy. Obraz został nagrodzony także w kategorii najlepszy scenariusz (autorstwa Krzysztofa Raka), najlepsza scenografia (za którą odpowiedzialny był Wojciech Żogała). Tomasz Kot, który wcielił się w postać Zbigniewa Religi, został wyróżniony w kategorii najlepsza rola męska. Nagrody odebrały także Aneta Brzozowska i Monika Jan-Łechtańska, które były odpowiedzialne za charakteryzację. Film zdobył najwięcej najważniejszych nagród w czasie trwania całego Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Religa nie jest herosem

Film Palkowskiego – opowiadający o trzech najbardziej burzliwych latach życia prof. Zbigniewa Religi, gdy obejmuje klinikę w Zabrzu i dokonuje pierwszych w Polsce transplantacji serca – nie ma nic z hagiograficznej, pomnikowej biografii. Jest natomiast – jakkolwiek to zabrzmi w kontekście transplantologa – krwistym kawałem kina w znakomitym wydaniu. Portretuje człowieka z wielką pasją i potencją, który – na przekór okolicznościom i polskiej małostkowości – próbuje zrobić użytek z własnych możliwości. Nie dla własnych korzyści, dla innych.

Religa nie jest w nim herosem. Widzimy go w chwilach słabości, w momentach, gdy się myli albo podejmuje pochopne decyzje. Filmowany w ciągłym ruchu, jak długodystansowiec, który przed metą nie pozwala sobie zwolnić.

„Bogom” śmiało można wróżyć powodzenie w kinach, bo to film z gatunku tych, które widzowie kochają. Wartka akcja, sporo humoru, wyrazisty bohater, a w tle siermiężna Polska lat 80.

Powiedzieć, że Tomasz Kot dobrze wywiązał się z roli Religi, to nic nie powiedzieć. Kot w tym filmie po prostu jest Zbigniewem Religą (kiedyś ta sztuka udała się Robertowi Więckiewiczowi w „Wałęsie”). – Wiedziałem, że chcę to zrobić naprawdę dobrze. Że po kilku latach mniej lub bardziej udanych filmów i kina komercyjnego muszę wrócić na stare tory, w czym czuję się najlepiej, to moje siodło – powiedział w rozmowie „Wyborczą”.

To wielka kreacja, która słusznie została zauważona przez jury pod przewodnictwem Ryszarda Bugajskiego – Tomasz Kot zdobył nagrodę za najlepszą rolę męską.

Film Palkowskiego (wcześniej nakręcił m.in. „Rezerwat”) zdobył także m.in. Nagrodę Dziennikarzy i Złotego Klakiera Radia Gdańska dla najdłużej oklaskiwanego obrazu (owacje na stojąco trały ponad 6 minut).

Nagrodzony „Obywatel” i „Pod mocnym aniołem”

Srebrne Lwy przypadły w tym roku filmowi Wojciecha Smarzowskiego „Pod mocnym aniołem” na podstawie prozy Jerzego Pilcha.

- To był najważniejszy dla mnie film, do wczoraj. Bo wczoraj rozpocząłem zdjęcia do nowego filmu. I teraz on jest dla mnie najważniejszy – powiedział przy odbieraniu nagrody reżyser. Statuetkę wręczała Agnieszka Odorowicz, szefowa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Natomiast prestiżowa nagroda specjalna jury trafiła w ręce Jerzego Stuhra – reżysera, scenarzysty i odtwórcy głównej roli w filmie „Obywatel”. To odwołujący się do „Zezowatego szczęścia” Andrzeja Munka osobisty rozrachunek reżysera z powojennym pokoleniem, które – niesione przez hale historii, często wbrew własnej woli – przeżyło lata stalinowskie, wydarzenia czerwca ’68, strajki „S” i pierwsze wolne wybory. To film bezkompromisowy, z dużą dawką publicystyki, w którym znalazły się też problemy naszej współczesności, jak rozwiązłość księży, poniżanie nauczyciela przez uczniów, fałszywa religijność, polski antysemityzm, pozoranctwo i konformizm.

Jury zauważyło też wysokobudżetowy film Jana Komasy „Miasto 44″ o powstaniu warszawskim – jedną z najbardziej oczekiwanych polskich produkcji ostatnich lat. Nagrodę za najlepszą pierwszoplanową rolę żeńską przyznało 19-letniej Zofii Wichłacz, tegorocznej maturzystce, dla której udział w „Mieście 44″ był filmowym debiutem.

Pozostałe nagrody indywidualne:

Reżyseria: Władysław Pasikowski „Jack Strong”

Scenariusz: Krzysztof Rak „Bogowie”

Młody talent reżyserski: Krzysztof Skonieczny „Hardkor disko”

 

Debiut aktorski męski: Sebastian Fabijański „Jeziorak”, „Miasto 44″Debiut aktorski kobiecy: Jaśmina Polak „Hardkor disko”Zdjęcia: Kacper Fertacz „Hardkor Disko”

Muzyka: Mikołaj Trzaska „pod mocnym aniołem”

Scenografia: Wojciech Żogała „Bogowie”

Drugoplanowa rola kobieca: Elena Babenko „Fotograf”

Drugoplanowa rola męska: Dawid Ogrodnik „Obietnica”

Dźwięk: Bartosz Putkiewicz „Miasto 44″

Montaż: Paweł Laskowski „Pod mocnym Aniołem”

Charakteryzacja: Aneta Brzozowska i Monika Jan-Łechtańska „Bogowie”

Kostiumy: Małgorzata Braszka „Jack Strong”

Platynowe Lwy za całokształt twórczości – Sylwester Chęciński

Bursztynowe Lwy za sukces frekwencyjny – „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego (blisko 1,2 mln widzów w kinach)

Efekty specjalne: „Miasto 44″

Inne spojrzenie: „Polskie gówno”

>>> Przeczytaj biografię najsłynniejszego polskiego kardiochirurga <<<

trojmiasto.gazeta.pl

Dodaj komentarz